امروزه در دنیای دیجیتال سیستم عامل های متفاوتی وجود دارد . این امر به خوبی نشان دهنده اهمیت سیستم عامل می باشد . برخی از این سیستم عامل ها با یک سرمایه گذاری بزرگی طراحی شده اند . از این رو توانسته اند آینده روشنی را برای خود رقم بزنند .

 سیستم عامل لپ تاپ در واقع بین کاربر و قطعات دستگاه ( سخت افزار )  ارتباط برقرار می کند .در حقیقت سیستم عامل دستورات فرد را از طریق نرم افزار یا برنامه دریافت کرده و به سخت افزار منتقل می کند . به این ترتیب دستکاه دستورات کاربر را اجرا می کند . به ضرص قاطع می توان گفت یک لپ تاپ بدون وجود سیستم عامل هرگز عمل نمی کند .

در کل برای معرفی سیستم عامل لپ تاپ باید بگوییم ، سیستم عامل یک نرم افزار است که بر روی دستگاه های کامپیوتری نصب می گردد. در واقع عدم وجود سیستم عامل لپ تاپ باعث می شود دستگاه کارایی نداشته باشد . امروزه سیستم عامل لپ تاپ اگر وجود نداشته باشد ،دستگاه در بین کاربران طرفداری ندارد .

سیستم عامل لپ تاپ

معرفی ده سیستم عامل لپ تاپ

در این بخش سعی داریم برای آشنایی کاربران گرامی به معرفی نمونه هایی از سیستم عامل لپ تاپ بپردازیم . این سیستم عامل ها  اگرچه از کارایی بالایی برخوردار می باشند و گرافیک جذابی دارند ، اما ممکن است  اسمشان هرگز به گوشتان نخورده باشد .البته همانطور که اشاره کردیم  این موضوع باعث نمی شود فکر کنیم ، سیستم عامل لپ تاپ که به آنها در ادامه می پردازیم  کارایی نداشته باشند .

در واقع تنوع سیستم عامل لپ تاپ ، موجب ایجاد رقابت بین سازندگان سیستم عامل با یکدیگر می گردد . این موضوع در نهایت به سود کاربر تمام می شود ، زیرا کاربر مطابق با سلیقه و نیاز خود می تواند بهترین سیستم عامل لپ تاپ را انتخاب و روی دستگاه خود نصب نماید.

از آن جایی که هیچ دستگاه الکترونیکی ( از جمله لپ تاپ )  بدون سیستم عامل عمل نمی کند ، لذا سیستم عامل لپ تاپ عضوی حیاتی برای این دستگاه به شمار می رود . در نتیجه می توانیم به لپ تاپ بدون سیستم عامل لقب ( بی جان یا مرده ) را بدهیم .

اهمیت سیستم عامل لپ تاپ

در اهمیت سیستم عامل لپ تاپ باید ذکر کنیم ، بخشی  نرم افزاری مهمی از دستگاه محسوب می گردد.  در واقع لپ تاپ بدون سیستم عامل هیچ کارایی ندارد . به همین جهت می توانیم سیستم عامل لپ تاپ را به عنوان شاهرگ دستگاه به شمار آوریم . شرکت های سازنده لپ تاپ، دو نوع لپ تاپ وارد بازار می کنند.

قابل ذکر است بعضی از لپ تاپ ها با سیستم عامل و بعضی از آن ها نیز بدون سیستم عامل فروخته می شوند. منظور از لپ تاپ بدون سیستم عامل این است که هیچ سیستم عاملی روی آن نصب نشده . سیستم عامل لپ تاپ اگر نباشد یعنی لپ تاپ ویندوز ندارد .

 در نتیجه  خریدار خودش باید یک سیستم عامل روی آن نصب کند.به همین دلیل سیستم عامل لپ تاپ به عنوان جزء لاینفک دستگاه در بین خریداران محسوب می شود .

سیستم عامل محبوب لینوکس

یک موتور ایجاد سیستم عامل  لپ تاپ ، هسته لینوکس هست که توانسته محبوبیت زیادی را در بین توسعه دهنده ها به دست آورد . لینوکس باعث شکل گیری سیستم عامل های زیادی بوده که از محبوب ترین آن ها میتوان بهLinux distributions   اشاره کرد . نسخه گرافیکی تر و بهبود یافته ابونتو پرطرفدار ترین نسخه در بین کاربران لینوکسی ایران است که فضای گرافیکی مشابه ویندوز دارد .

 شعار اصلی کاربران لینوکسی بدون هیچ محدودیت است . کاربران این سیستم عامل را اکثرا گروه کاربران حرفه ای ، برنامه نویسان و توسعه دهندگان تشکیل می دهد .

سیستم عامل استیم SteamOS

سیستم عامل لپ تاپ استیم SteamOS یک سیستم با هسته لینوکسی است . توسعه دهندگان سیستم عامل استیم آن را به نحوی طراحی کرده اند که ، علاوه بر اجرای نرم افزارهای استاندارد لینوکسی توانایی اجرای بازیهای سنگین را نیز داشته باشد . در کل این سیستم عامل برای کاربران لینوکسی محیط مفرحی را به وجود می آورد .

امروزه سیستم عامل استیم بصورت پیش فرض بر روی ماشین های بدون سیستم عامل نصب می شود تا به مدیریت عملیات پایه کاربر قبل از نصب سیستم عامل پیشرفته بپردازد .

سیستم عامل مک Mac OS X

سیستم عامل لپ تاپ مک Mac OS X برای نصب روی همه لپ تاپ ها مناسب به نظر می رسد . سیستم عامل مک ، اختصاصا روی محصولات اپل نصب می شد  مثل : مک بوک  . اخیرا نسخه ای از این سیستم عامل منتشر شده که به راحتی قابل نصب روی هر دستگاهی هست .

برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا کلیک نمایید.